Kaunseling Trauma
Objektif
- Untuk mengurangkan stress/ketegangan dan kekecewaan di tempat kerja
- Untuk meningkatkan keyakinan mengenai kemahiran dan kebolehan di tempat kerja
- Untuk menstabilkan emosi dan meningkatkan produktiviti
- Untuk mengurangkan kebimbangan dan tingkah laku yang tidak diingini
- Untuk mengurangkan dan mengikis sikap dan perasaan negatif
- Untuk mengurangkan penderitaan emosi yang disebabkan oleh kejadian traumatik
Indetifikasi Peringkat/Tahap taruma
Tahap I : Luahan Rasa (Outcry)
Tahap II : Penafian (Denial)
Tahap III : Gangguan (Interruption)
Tahap IV : Mengalami (Working Through)
Reaksi Psikologikal Terhadap Trauma
Gangguan Emosi (Emotional Disturbance)
Kecelaruan Kognitif (Cognitive Disorders)
Hyperarousal
Penderitaan Fizikal (Physical Pain)
Tahap-tahap Pemulihan
Kesedaran Mengenai Kesan Trauma (Awareness of the effects of trauma)
Tahap Kefungsian Yang Minima (Minima Level of Fuctioning)
Penghindaran (Avoidance)
Penerimaan (Acceptance)
Ubah hala (Redirection)
Proses Pemulihan dan Susulan
Individu (Individual)
Sokongan Kumpulan Kerja (Group Work Support)
Sokongan Keluarga (Family Support)
Struktur Kerja (Work Structure)
Kaunseling Pelajar
Objektif Kaunseling Pelajar
"Untuk memastikan supaya pelajar-pelajar dapat mempertingkatkan keupayaan dan kebolehan dengan menggunakan sepenuhnya potensi diri secara positif dan proaktif melalui perkhidmatan psikologikal"
Objektif Umum Kaunseling Pelajar
- Membantu pelajar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan atau persekitaran
- Membantu pelajar dalam memberikan maklumat mengenai pemilihan kerjaya yang sesuai
- Memberi pengetahuan kepada pelajar dalam proses memahami masalah dan bagaimana menanganinya
- Memberi khidmat kaunseling bagi membantu pelajar mengatasi masalah peribadi yang sedang dihadapi
- Mengadakan khidmat susulan bagi membantu pelajar dalam menangani masalah atau mengelakkan diri dari masalah baru
No comments:
Post a Comment