Thursday, September 2, 2010

Tujuan Kaunseling

1. Memberi Maklumat

  1. Masalah klien selalunya berkaitan dengan kekurangan maklumat
  2. Mendapatkan gambaran (kefahaman) yang jelas berhubung dengan masalah daripada kaunselor

2. Menggalakkan Celik Akal

  1. Membantu klien memahami lebih lanjut mengenai diri (menyelami diri dan persekitaran
  2. Membantu klien mengetahui dirinya adalah kunci kepada masalah yang dihadapinya

3. Memberi Sokongan

    Klien memerlukan sokongan emosi yang tidak berbelah bagi, kemesraan dan pameran perasaan yang diharapkan dapat mengurangkan bebanan masalah.

4. Penyelesaian Konflik

  1. Mengurangkan ketegangan dan permusuhan antara dua individu (pihak)
  2. Membantu mereka menerima perbezaan dan mencari jalan untuk mencapai penyelesaian yang menguntungkan

5. Membuat keputusan

  1. Membantu klien membuat keputusan kerana kerap kali menghadapi masalah untuk membuat keputusan
  2. Kaunselor boleh mengemukakan cadangan dan berbincang dengan klien sebelum sesuatu keputusan diambil

No comments:

Post a Comment